Vauhdikkaasti kehittyvässä sosiaalisessa mediassa kuvasuhteet muuttuvat jatkuvasti nopeammin, mikä tekee kanavaoptimoidun sisällön tuottamisesta haastavaa. Toisaalta oikeaoppisesti optimoitu sisältö toimii tehokkaammin ja luo katsojalle huomattavasti paremman vaikutelman brändistä.
Optimoitujen sisältöjen tuottaminen ei lisää tuotannon kustannuksia, mikäli jo suunnitteluvaiheesssa on mahdollisimman tarkasti selvillä sisällön jakelukanavat. Tämä informaatio on hyödyllistä ihan jokaiselle markkinoinnin ja sisältöjen parissa työskentelevälle.
Tässä blogitekstissä olemme avanneet mahdollisimman selkeästi, mitä kuvasuhteita suosittelemme kuhunkin sosiaalisen median kanavaan; Instagramiin, Facebookiin, TikTokiin sekä Linkediniin. Blogitekstin tarkoituksena on antaa markkinoijalle konkreettisia ohjeita sisältöjen suunnitteluun, jotta sisältö resonoi kohderyhmässä ja toimii jakelukanavassa mahdollisimman tehokkaasti.
Lisäksi blogitekstissä kerrataan myös videotiedostojen tekniset vaatimukset edellä mainittujen alustojen osalta. Vaatimukset tiedostamalla pystytään välttämään ikävät yllätykset siinä vaiheessa, kun sisältö on tarkoitus ladata jakelukanavaan.
Instagramin osalta kaksi oikealla näkyvää pystymuotoista kuvasuhdetta ovat olennaisia. Stories -sisällöissä suosituksemme on, että kuvat ja videot tehdään 9:16 kuvasuhteessa. Feedissä puolestaan suosittelemme toteuttamaan sisällöt kuvasuhteella 4:5.
Stories
Julkaisu
Instagram on pullollaan visuaalisesti kaunista sisältöä, minkä vuoksi oikeiden kuvakokojen käyttäminen nousee erityiseen tärkeään rooliin. Oikeat kuvasuhteet auttavat viestimään kohderyhmälle laadukkaalla ja vaikuttavalla tavalla.
Instagramiin videoita ladattaessa on hyvä ottaa kuvasuhteen lisäksi huomioon myös videoiden enimmäistiedostokoko:
- Alle kymmenen minuuttia pituudeltaan olevien videoiden enimmäistiedostokoko Instagramissa on 650 Mt.
- Mikäli video on pituudeltaan enemmän kuin kymmenen minuuttia, mutta maksimissaan 60 minuuttia, videoiden enimmäistiedostokoko on 3,6Gt.
- Koon suhteen on otettava huomioon myös tarkkuuden vähimmäisvaatimus, mikä on 720 pikseliä.
Facebook Stories -sisällöissä suositus on, että kuvat ja videot tehdään 9:16 kuvasuhteessa. Feedissä suosituksemme kuvasuhteelle on 1:1.
Samoin kuin Instagramissa, myös Facebookissa on syytä ottaa huomioon tekniset vaatimukset, jotta videoiden lataus sujuu mutkitta. Huomioitavia asioita on, että videotiedostojen enimmäiskoko on 4GB. Pituuden osalta Facebookiin saa ladattua sijoittelusta riippuen videoita, jotka vaihtelevat pituuden osalta yhdestä sekunnista aina 241 minuuttiin.
Tik Tok
Trendaavassa TikTokissa kaikista olennaisin kuvasuhde on 9:16. Eli kun sisältöä suunnitellaan nimenomaisesti TikTokiin, se kannattaa toteuttaa pystykuvasuhteessa.
Kuten muissakin alustoissa, myös TikTokissa on videon kuvasuhteen lisäksi tärkeää huomioida tiedoston tekniset vaatimukset. Vaatimuksia on noudatettava, jotta sisältö latautuu alustalle ja näkyy siellä oikein.
- Feedissä näkyvän videon maksimikoko: Apple 287,76MB, Anrdoid 72MB
Videoiden pituuden tulee olla välillä 5-60s. - Mainoksen maksimikoko: 500MB
- Tiedoston formaatti normaaleille julkaisuille: .MP4 ja .MOV
- Tiedoston formaatti mainoksille: .MP4, .MOV, .MPEG, .3GP, .AVI
LinkedInissä kaikki kuvasuhteet välillä 1:2,4 – 2,4:1 ovat mahdollisia, mutta suosittelemme kuvasuhteen valinnassa neliömuotoista 1:1-formaattia.
Myös LinkedInissä on tärkeää oikean kuvasuhteen lisäksi valita tiedoston koko ja formaatti oikein. Kuvasuhteen lisäksi Linkedinissä on omat vaatimuksensa tiedoston osalta, jotka on hyvä huomioida jo suunnitteluvaiheessa ongelmien välttämiseksi sisältöä julkaistaessa.
- Tiedoston maksimikoko: 5GB
- Tiedoston minimikoko: 75 KB
- Videon maksimipituus: 15 minuuttia kun ladataan tietokoneelta ja 10 minuuttia kun ladataan mobiiliapin kautta
- Videon minimipituus: kolme sekuntia
- Resoluutio: 256x144 - 4096x230
Youtube
Youtuben osalta oleelliseksi kuvasuhteeksi nousee ehkäpä perinteisimmäksikin kutsuttu vaakamuotoinen kuvasuhde, joka on 16:9.
Oikean kuvasuhteen lisäksi tärkeää Youtubessa on, että resoluutio määritellään oikeaksi. Optimaalinen resoluutio tarjoaa katsojalle mahdollisimman laadukkaan katselukokemuksen. Youtubessa suositellut resoluutiot 16:9 kuvasuhteelle ovat seuraavat:
- 7680p (8K): 7680 x 4320
- 2160p (4K): 3840 x 2160
- 1440p: 2560 x 1440
- 1080p: 1920 x 1080
- 720p: 1280 x 720
- 480p: 854 x 480
- 360p: 640 x 360
- 240p: 426 x 240