Miksi webinaareja?
Webinaarit tarjoavat tehokkaan työkalun liidien generointiin ja asiakkaiden sitouttamiseen mahdollistamalla yrityksille ja yhdistyksille keinon viestiä tuotteista tai palveluista vahvistaen samalla vuorovaikutusta nykyisten ja uusien asiakkaiden kanssa.
Millainen on onnistunut webinaari?
Onnistuneen webinaarin kannalta ensisijaisen tärkeää on mielenkiintoisen sisällön tarjoaminen, joka luo arvoa ja kannustaa osallistujia aktiiviseen osallistumiseen. Sisältö voi koostua mm. asiantuntijoiden puheenvuoroista, paneelikeskusteluista ja ennalta kuvatuista videoista.
Laadukas ääni ja kuva parantavat merkittävästi osallistujien kokemusta. Huono äänenlaatu, kuten särisevä ääni tai taustahäly, voi tehdä sisällön seuraamisesta vaikeaa ja turhauttavaa. Vastaavasti huono kuvanlaatu, kuten epätarkka tai pätkivä video, heikentää visuaalista informaatiota ja siten osallistujien sitoutumista.
Osallistujien sitouttaminen ja vuorovaikutus ovat keskeisiä tekijöitä onnistuneen webinaarikokemuksen toteuttamisessa. Live-kyselyt, chat-keskustelut ja Q&A-osuudet tarjoavat mahdollisuuden osallistujille osallistua aktiivisesti tapahtumaan ja jakaa mielipiteitään.
Mitä webinaarin jälkeen?
Webinaaritallenteen lähettäminen osallistujille tarjoaa lisäarvoa ja mahdollisuuden palata tapahtuman sisältöön. Kaikilla osallistujilla ei välttämättä ole mahdollisuutta osallistua live-webinaariin aikataulusyistä. Tallenteen avulla he voivat katsoa sisällön itselleen sopivana ajankohtana. Webinaaritallenteen tarjoaminen lisää osallistujille annettavaa arvoa, sillä he voivat hyödyntää sisältöä useamman kerran.
Tallenteet ovat hyödyllisiä markkinointityökaluja, joita voi käyttää esimerkiksi uusien asiakkaiden hankkimiseen. Niiden jakaminen sosiaalisessa mediassa tai yrityksen verkkosivuilla lisää brändin näkyvyyttä ja uskottavuutta.
In-house vs. ulkoinen kumppani?
Tänä päivänä yritykset pystyvät toteuttamaan helposti pieniä livelähetyksiä myös sisäisesti ilman tarvetta ulkoisen kumppanin käyttämiseen. Lähes jokaisella on käytössään tietokone ja verkkoyhteys, joka täyttää kevyen webinaarin vaatimat tekniset ominaisuudet. Tämä tuo kustannussäästöjä ja voi madaltaa kynnystä webinaarien toteuttamiseen.
Toisaalta ulkoinen kumppani voi olla hyödyllinen isompien livelähetysten toteuttamisessa, jotka vaativat laajempaa kalustoa, kokemusta, teknistä asiantuntemusta sekä projektinhallintaa. Ulkoinen kumppani usein tarjoaa laajempia resursseja ja monipuolisempia ratkaisuja vastaamaan isompien tapahtumien vaatimuksia.