Näin onnistut webinaarin järjestämisessä – parhaat vinkit ja käytännöt

Jaa tarina!

Facebook
LinkedIn
Twitter

Miksi webinaareja?

Webi­naarit tar­joavat tehokkaan työ­kalun liidien gene­rointiin ja asiak­kaiden sitout­ta­miseen mah­dol­lis­ta­malla yri­tyk­sille ja yhdis­tyk­sille keinon viestiä tuot­teista tai pal­ve­luista vah­vistaen samalla vuo­ro­vai­ku­tusta nykyisten ja uusien asiak­kaiden kanssa.

Millainen on onnistunut webinaari?

Onnis­tuneen webi­naarin kan­nalta ensi­si­jaisen tärkeää on mie­len­kiin­toisen sisällön tar­joa­minen, joka luo arvoa ja kan­nustaa osal­lis­tujia aktii­viseen osal­lis­tu­miseen. Sisältö voi koostua mm. asian­tun­ti­joiden puheen­vuo­roista, panee­li­kes­kus­te­luista ja ennalta kuva­tuista videoista.

Laa­dukas ääni ja kuva paran­tavat mer­kit­tä­västi osal­lis­tujien koke­musta. Huono äänen­laatu, kuten särisevä ääni tai taus­tahäly, voi tehdä sisällön seu­raa­mi­sesta vaikeaa ja tur­haut­tavaa. Vas­taa­vasti huono kuvan­laatu, kuten epä­tarkka tai pätkivä video, hei­kentää visu­aa­lista infor­maa­tiota ja siten osal­lis­tujien sitoutumista.

Osal­lis­tujien sitout­ta­minen ja vuo­ro­vai­kutus ovat kes­keisiä teki­jöitä onnis­tuneen webi­naa­ri­ko­ke­muksen toteut­ta­mi­sessa. Live-kyselyt, chat-kes­kus­telut ja Q&A-osuudet tar­joavat mah­dol­li­suuden osal­lis­tu­jille osal­listua aktii­vi­sesti tapah­tumaan ja jakaa mielipiteitään.

Mitä webinaarin jälkeen?

Webi­naa­ri­tal­lenteen lähet­tä­minen osal­lis­tu­jille tarjoaa lisä­arvoa ja mah­dol­li­suuden palata tapah­tuman sisältöön. Kai­killa osal­lis­tu­jilla ei vält­tä­mättä ole mah­dol­li­suutta osal­listua live-webi­naariin aika­tau­lusyistä. Tal­lenteen avulla he voivat katsoa sisällön itselleen sopivana ajan­kohtana. Webi­naa­ri­tal­lenteen tar­joa­minen lisää osal­lis­tu­jille annet­tavaa arvoa, sillä he voivat hyö­dyntää sisältöä useamman kerran.

Tal­lenteet ovat hyö­dyl­lisiä mark­ki­noin­ti­työ­kaluja, joita voi käyttää esi­mer­kiksi uusien asiak­kaiden hank­ki­miseen. Niiden jaka­minen sosi­aa­li­sessa mediassa tai yri­tyksen verk­ko­si­vuilla lisää brändin näky­vyyttä ja uskottavuutta.

In-house vs. ulkoinen kumppani?

Tänä päivänä yri­tykset pys­tyvät toteut­tamaan hel­posti pieniä live­lä­he­tyksiä myös sisäi­sesti ilman tar­vetta ulkoisen kump­panin käyt­tä­miseen. Lähes jokai­sella on käy­tössään tie­tokone ja verk­ko­yhteys, joka täyttää kevyen webi­naarin vaa­timat tek­niset omi­nai­suudet. Tämä tuo kus­tan­nus­säästöjä ja voi madaltaa kyn­nystä webi­naarien toteuttamiseen.

Toi­saalta ulkoinen kumppani voi olla hyö­dyl­linen isompien live­lä­he­tysten toteut­ta­mi­sessa, jotka vaa­tivat laa­jempaa kalustoa, koke­musta, tek­nistä asian­tun­te­musta sekä pro­jek­tin­hal­lintaa. Ulkoinen kumppani usein tarjoaa laa­jempia resursseja ja moni­puo­li­sempia rat­kaisuja vas­taamaan isompien tapah­tumien vaatimuksia.

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä!